3 weken Vietnam: onze reisroute

In November 2015 maakte ik samen met mijn vriend een geweldige reis door Vietnam. Van te voren hadden we geen concrete planning gemaakt, alleen onze tickets waren geboekt. Heen op Hanoi en terug vanuit Ho Chi Minh. We reisden van Noord naar Zuid dus.  In dit artikel deel ik onze reisroute met jullie en vertel ik wat ik achteraf anders gedaan zou hebben.

Reisroute drie weken vietnam - Ontdek de wereld mee

Reisroute 3 weken Vietnam

1. HANOI – 3 NACHTEN
Het startpunt van onze reis was Hanoi. Wat een levendige stad! Er wordt op straat gekookt, gegeten en tijdens de eerste keer oversteken tussen die miljoenen brommers had ik eerlijk gezegd toch wel klamme handjes. Hoewel ik de georganiseerde chaos van Hanoi heerlijk vond, was ik stiekem blij toen we de lucht van uitlaatgassen gemengd met eten en afval kon verruilen voor frisse zeelucht.

2. HALONG BAY – 1 NACHT
Deze toeristische trekpleister mocht natuurlijk niet ontbreken. Wij boekten een tour voor twee dagen en een nacht. Tijdens onze twee dagen in Halong Bay genoten we van prachtige uitzichten en memorabele zwempartijen. Fantastisch! Er zijn ook tours die een dagje langer blijven, maar ik geloof dat je na twee dagen een prima beeld hebt van deze prachtige baai.

Halong Bay Vietnam

3. MAI CHAU – 1 NACHT
De zee verruilden we voor een bergachtig gebied met prachtige rijstvelden: Mai Chau. In eerste instantie wilden we naar Sapa, maar dat zou ons teveel reistijd kosten. Ik kan beide dus niet met elkaar vergelijken maar Mai Chau was een van mijn persoonlijke hoogtepunten van deze reis. Ik vond het geweldig! De groen en gouden rijstvelden, de lokale bevolking én bijna geen toeristen. Ik vond het, na twee dagen, oprecht jammer om weer verder te gaan.

Farmers in Mai Chau

Vallei Mai Chau

4. NINH BINH – 2 NACHTEN
Vanuit Mai Chau bracht een privéauto ons in vier uurtjes naar Ninh Binh. Een privéauto is redelijk aan de prijs (ongeveer 90 euro voor 2 personen), maar we hadden geen zin om weer terug naar Hanoi te reizen en vanuit daar de (lokale) bus of trein te nemen. Ninh Binh is prachtig en na twee volle dagen hadden we nog niet alles gezien. Hoewel veel mensen Ninh Binh overslaan, is het wat mij betreft een absolute aanrader.

5. HOI AN – 3 NACHTEN
In eerste instantie wilden we vanuit Ninh Binh de nachttrein nemen richting Hoi An, helaas waren er wat problemen waardoor dat ineens toch niet mogelijk was en dus zijn we eerst terug gereisd naar Hanoi en zijn we vanuit daar naar Danang gevlogen. Bleh. Niet de meest efficiënte en goedkope oplossing, maar het ging helaas niet anders. Vanuit Danang was het 40 minuutjes rijden naar ons hotel in Hoi An. Hoi An vond ik geweldig, de lampionnetjes brengen zoveel sfeer én het is een stuk rustiger dan Hanoi of Ho Chi Minh. Genoeg te doen hier. Wij lieten ons op maat gemaakte kleding maken, relaxten wat op het strand én volgden een supertoffe kookcursus.

6. NHA TRANG – 2 NACHTEN
Slechts anderhalf uur vliegen vanuit Danang en je bent in Nha Trang. Omdat we de tickets erg laat boekten (lang leve onbetrouwbaar internet ;-)) waren ze behoorlijk duur (100 euro per persoon), maar als je er vroeg genoeg bij bent vlieg je al voor een paar tientjes. Nha Trang is in feite klein Rusland. De menukaarten, bewegwijzering, alles is vertaald in het Russisch. En hoewel het strand van Nha Trang zich prima leent voor een fijne zonsessie en er genoeg leuke barretjes zijn waar je gezellig iets kunt drinken, zou ik je Nha Trang niet aanraden op een reis van drie weken.

Snorkelen in Nha Trang - Ontdek de wereld mee

7. MOTORTRIP NAAR DALAT – 3 NACHTEN
In eerste instantie hadden we het idee om vanuit Nha Trang naar Mui Ne te gaan omdat vriendlief graag wilde leren kitesurfen. Na onze ontmoeting met papa Hahn wijzigden we onze plannen en vertrokken we vanuit Nha Trang met de motor richting Dalat. Geweldig! De toeristen die we tegenkwamen zijn op een hand te tellen en ik heb het idee dat we hierdoor het authentieke Vietnam hebben leren kennen. Aanrader!

Kudde koeien Vietnam

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Mountains Dalat

8. HO CHI MINH & MEKONG DELTA – 4 NACHTEN
Vanuit Dalat brengt de (nacht)bus je in zo’n zeven uurtjes naar Ho Chi Minh. Wij reserveerden voor nog geen 10 euro per persoon een plekje in een slaapbus. Ideaal. Ho Chi Minh is vergeleken met Hanoi erg Westers en in twee dagen kun je een goed beeld krijgen van de stad. Voor de overige twee dagen boekten wij een tweedaagse tour naar de Mekong Delta.

Wassen in de Mekong Delta Vietnam - Ontdek de wereld mee

Mekong Delta Vietnam - - Ontdek de wereld mee

Zouden we dezelfde route gevolgd hebben?
Zo ongeveer. Met ‘maar’ drie weken, moet je natuurlijk altijd keuzes maken. Niet altijd even makkelijk maar we hebben wel gezien wat we wilden zien. Vooral de motortocht, Mai Chau en Hanoi hebben diepe indruk op me gemaakt. Het is daar zó anders. Nha Trang vond ik de minst leuke bestemming, maar ik ben dan ook geen echte strandganger. Met de kennis die ik nu heb, zou ik Nha Trang overslaan en een dagje langer in Ninh Binh zijn gebleven om Cuc Phuong N.P. te bezoeken.

Meer verhalen over Vietnam? Lees mijn eerdere artikelen!

Follow me
Bloglovin | Facebook | Twitter | Instagram

9 Comments

• Pei schreef:

Mijn zusje zit nu in Vietnam! Ziet er heel mooi uit!

• Margo schreef:

Klinkt als een mooie reis! Ik ben ook een keer in Azië geweest maar nog niet in Vietnam. Wie weet in de toekomst. Dan zal ik zeker jouw route in gedachte houden!

• Ontdek de wereld mee schreef:

Wat leuk! Vietnam is ontzettend mooi en was mijn eerste kennismaking met Azië. Mocht je ooit weer naar Azië willen gaan, dan is Vietnam zeker een aanrader! Waar ben jij geweest?

• Yvonne schreef:

Owww, die motortrip, echt zo gaaf. Vietnam staat hier al lang op de wensenlijst. Destijds waren we in ZO-Azië, maar Thailand en Laos hielden langer op dan verwacht, het was daar ook gewoon TE mooi. Ooit nog een keer terug dus! Lijkt me super.

• Ontdek de wereld mee schreef:

Haha echt hè? Die motortrip was echt geweldig. Zo leuk om die kant van Vietnam eens te zien. Laos zou ik ook graag nog een keer naartoe willen en dan het liefst gecombineerd met Cambodja. Maarja, ik heb nog zoveel wensen..

• pat schreef:

een mooie, informatieve reisverslag. Over 3 weken vertrek ik naar Noord Vietnam jouw bevinding en informaties neem ik zeker mee. Dank je.
        Gr.Pat

• Karen schreef:

Leuk en handig artikel! Ik wil in november voor 3 weken naar Vietnam en kwam bij het zoeken bij je blog terecht, goed gedaan! Ik heb zelf een reis/werk blog in het NL/ENG en vind het altijd leuk om te lezen hoe je met die weinige vakantiedagen toch lekker veel weg kan gaan 😀

• Renee schreef:

Haa Lonnepon,

Een vraagje… In oktober gaan Giel en ik naar Vietnam. We reizen vanuit Cambodja van Zuid naar Noord. We hebben precies 13 dagen om van HCMC naar Hanoi te komen. We willen zeker zien: Halong Bay, Hoi An en Phong Nha-Ke Bang National Park. Wat kun je ons verder aanraden en wat kun je ons afraden?