Chili: een reis langs woestijn , bergen en vulkanen

Bienvenidos a Chile! De douanebeambte zet een stempel in mijn paspoort en begroet me met een glimlach van oor tot oor. Het is de eerste in een reeks van bijzondere ontmoetingen met de vriendelijke bevolking van Chili.

In vliegende vaart brengt een taxi ons naar ons hostel waar we met dezelfde vriendelijkheid worden ontvangen als op het vliegveld. Niet veel later slenteren we door het kleurrijke Bella Vista waar we ons vergapen aan prachtige streetart en op een terrasje neerstrijken voor een heerlijke lunch. In de dag die volgt lopen we wat rond over het Plaza de Armas: een prachtig plein waar verliefde stelletjes, zakenmensen, groepjes jongeren en toeristen door elkaar heen zitten, hangen en lopen. Een gezellige chaos. We wandelen naar Cerro San Cristobal vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de stad, verdwalen in de nauwe gangetjes van de Vega Market en ploffen aan het begin van de avond moe maar voldaan neer in een restaurantje waar ze heerlijke paila marina serveren. De lekkerste vissoep ter wereld.

Roadtrip door de San Pedro de Atacama woestijn

Maar we zijn niet alleen voor een bezoek aan Santiago naar Chili gekomen. Op de planning staat een bezoek aan de droogste woestijn ter wereld, Paaseiland en een trektocht door Patagonië. Genoeg te doen dus. Met een binnenlandse vlucht vliegen we vanuit Santiago in twee uur naar Calama, het startpunt voor onze roadtrip door de Atacama woestijn. Op de parkeerplaats staat onze huurauto klaar: een Toyota Hillux. Met zijn vierwielaandrijving een prima auto om op eigen houtje de onverharde wegen rondom San Pedro enigszins comfortabel te verkennen.

Het is rustig op de weg en dus kunnen we de zonsondergang bij Valle de la Luna nog meepakken. Een mooi gezicht. We rijden verder en vriendlief manoeuvreert onze wagen vakkundig door de nauwe stoffige straatjes van San Pedro. We checken in bij ons hostel en worden ook hier met open armen ontvangen. We zoeken een fijn restaurantje op, genieten van live muziek en kruipen tegen elven moe maar voldaan ons bed in.

Bizarre kleurenpracht

De wekker gaat vroeg, want vandaag begint onze roadtrip dan echt. Op advies van de eigenaar van ons hostel rijden we eerst naar het zuiden. Zo laten we de vele dagtours achter ons en hebben we het merendeel van de plekken die we bezoeken bijna voor ons alleen. De weg slingert omhoog en dan duikt daar ineens het prachtige blauwe Laguna Miscanti voor ons op. We strekken hier kort de benen en rijden daarna nog een stukje verder naar het zuiden. Daar staat ons een bizar kleurenspektakel te wachten: we zijn gearriveerd bij Salar de Capur en Salar de Talar. We stoppen, kijken, vergapen ons aan dit bizarre landschap, rijden weer verder om een stukje verder weer te stoppen. Autopech. Staan we dan in de middle of nowhere op 4200 meter hoogte, zonder bereik en geen mens te bekennen. Ineens had ik het niet zo erg meer gevonden om deze bijzondere plek met andere mensen te delen… Spannende en eenzame uren volgen, maar gelukkig bewijst ook hier de Chileense bevolking dat ze ontzettend vriendelijke (en behulpzame) gastheren zijn. José en Claudio zijn namelijk zo vriendelijk om ons het hele stuk terug af te slepen naar San Pedro de Atacama. Eind goed, al goed en daar proosten we dan ook gretig samen met onze nieuwe vrienden op.

Magische moai en zonsondergangen

Na ons bezoek aan de Atacama woestijn, reizen we nog vier dagen door Bolivia voordat we dan echt voet aan land zetten op het mysterieuze Paaseiland. We huren ter plekke een auto en een aantal fantastische autokilometers volgen. Onze roadtrip voert ons langs prachtige plekken, bijzondere natuur en mysterieuze moai. En dan die oceaan. Die oneindige oceaan. Tijdens de hele roadtrip hebben we uitzicht over het eindeloze blauw dat Paaseiland omringd. Het blauw lonkt en dus zetten we koers naar Anakena Beach voor een verfrissende duik in het helderblauwe water. ’s Avonds eten we een heerlijke maaltijd in een lokaal restaurantje en wandelen we naar Tahai. Dé plek voor het zien van een prachtige zonsondergang. En dat is niet overdreven, rond achten kleurt de wereld namelijk prachtig feloranje. De mooiste zonsondergang die ik ooit heb gezien.

Wandelen langs besneeuwde bergtoppen

Slechts een paar dagen later en we zijn in totaal andere sferen: Patagonië.  Hier maken we ons klaar voor een vijfdaagse trektocht die ons in 80 kilometer langs grillige bergtoppen, gletsjers en prachtige meren van het Torres del Paine National Park voert. We slingeren langzaam omhoog over smalle wandelpaadjes en eenmaal boven nemen we uitgebreid de tijd om de omgeving eens goed te bekijken. Vanaf hier hebben we een spectaculair uitzicht over een gigantisch meer waarin ijsschotsen drijven en imposante besneeuwde bergtoppen die uit het landschap omhoog steken. De natuur hier is overweldigend. Dat blijkt ook als we op onze laatste dag omhoog klimmen naar het letterlijke hoogtepunt van onze wandeltocht: Las Tres Torres. Moe maar voldaan strijken we een aantal uren later neer  in een hotel waar we ons trakteren op een heerlijke hamburger en kijken we terug op een fantastische reis. Waar ter wereld vind je nou zo’n prachtige combinatie van oceaan, sneeuw, woestijn, meren, bergen en vulkanen? Dat kan alleen in Chili.

Lees hier alle blogs over Chili

4 Comments

• Peter de Groot schreef:

Ik keek eigenlijk alleen voor de wandeling in Patagonie, maar de rest ziet er ook echt supermooi uit! Dat is de W-trek toch? die staat op mijn verlanglijstje maar als ik het zo lees heb ik nog meer leuke dingen te doen.
    Het is ook fijn geschreven!

• Ontdek de wereld mee schreef:

Hoi Peter! Dank voor je leuke berichtje. Dit is inderdaad de W-Trek in het Torres del Paine NP, je kunt deze in 3 – 5 dagen wandelen. Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar de O-Trek is een fijn alternatief als je een langere trektocht wilt lopen. Je loopt dan een deel van de ‘W’ maar vult het aan met een route naar de ‘achterkant’ zeg maar. Wij hadden daar helaas te weinig tijd voor. Chili is inderdaad waanzinnig mooi en we hebben tijdens onze reis heel diverse landschappen gezien. Ik vind het een absolute aanrader, zeker als je van wandelen en natuur houdt! Groetjes, Lon

• Lotte schreef:

Wat een mooie foto’s! Ik wil samen met een vriendin gaan reizen door Chili. Zou je deze reis ook kunnen aanbevelen voor 2 jonge vrouwen alleen op reis?

• Ontdek de wereld mee schreef:

Hoi Lotte, wat een leuke plannen zeg! Naar mijn mening is Chili prima te bereizen voor twee jonge vrouwen. Het is volgens mij zelfs het veiligste land van Zuid-Amerika en zo heb ik het zelf ook ervaren. Natuurlijk let je goed op je spullen, maar dat doe je thuis ook. Lekker gaan dus en genieten! Veel plezier alvast!