Driedaagse motortocht: bergpassen, longhouses en pijn aan mijn billen

Het was stipt 08.30 toen een ruig uitziende Vietnamees (met oorbel, sigaret, leren jack en kale kop) de trap van ons hotel in Nha Trang opliep. Zou dat hem zijn? Ja hoor, met een brede grijns op zijn gezicht stapte de man op ons af. ‘Hi, I am Cao’. Cao, onze gids voor de drie dagen die volgden. Drie dagen waarin we de mooiste en bijzonderste plekken van Vietnam zagen. Verlaten bergpassen, kleine minderhedendorpjes, prachtige watervallen, uitgestrekte koffieplantages, rijstvellen- en katoenfabrieken. Alles kwam voorbij.

Easyriders Vietnam

Drie dagen op pad met een Easy Rider door Vietnam

We hadden van te voren natuurlijk al van alles over de Easy Riders gelezen, maar hadden nog geen concrete plannen om Vietnam daadwerkelijk met de motor te verkennen. Totdat we papa Hahn tegenkwamen. Met zijn vlotte smoel (No motorbike, no life. No woman, no cry. No beer, I die) wist hij ons in te pakken en dus stapten we de volgende dag (achter)op de motor. Duur? Ja. Maar ik vond het iedere cent waard. Hieronder lees en zie je waarom.

Dag 1
Slechts enkele minuten rijden van Nha Trang en je waant je in een totaal andere wereld. Gelukkig, geen Rus te bekennen ;-). Terwijl de warme wind zachtjes mijn gezicht streelde genoot ik van felblauwe vissersbootjes, steile en kronkelende bergweggetjes en prachtige groene rijstvelden. Wauw. Dit was genieten. Op onze eerste dag moesten we een flink aantal kilometers afleggen en dat gaat in Vietnam helaas niet zo snel. We spendeerden daarom veel tijd (achter)op de motor terwijl we genoten van prachtige uitzichten, geweldige fotostops en af en toe een welverdiende pauze.

Motortocht Vietnam

Vissersboot Vietnam

Rijstvelden Vietnam

Kudde koeien Vietnam

Dag 2
Volgens Cao zouden mijn billen vandaag gewend moeten zijn aan het leed dat Vietnamese wegen heet. Maar helaas, mijn tere Nederlandse billetjes wilden er niet aan ;-). De prachtige omgeving deed de pijn echter bijna vergeten. We bezochten een dorpje dat rijstvellen maakt en Cao vertaalde onze vragen. De familie waar we op bezoek waren maakt zo’n 1000 rijstvellen per dag (allemaal met de hand!) en dat voor slechts een paar cent. Onze tocht richting binnenland vervolgden we over hobbelige zandweggetjes (geloof me, die zijn absoluut niet bilvriendelijk ;-)) terwijl we vrolijk werden begroet door lokale kindjes met een hello, een zwaai of een high five. We stopten bij prachtige watervallen, uitgestrekte koffieplantages, reden door traditionele (arme) dorpjes en Cao leerde ons van alles over Vietnam. Over de mensen, hun tradities en gebruiken, de prachtige natuur en nog veel meer.

Lokale rijstvellenfabriek

Rijstvellen in de zon

Waterval Vietnam

Veer in Vietnam

Lokaal transport in Vietnam

Spelende kinderen Vietnam

Dag 3
Hoewel ik vurig hoopte dat mijn billen vandaag hun lot zouden accepteren, bleek niets minder waar te zijn. Gelukkig was Cao de beroerdste niet en stopten we gewoon iets vaker om mijn achterwerk te ontzien. Op de derde en laatste dag van onze motortrip reden we weer door prachtige bergpassen, bezochten we een traditionele zijdefabriek, gleed ik uit bij een waterval (in de modder) en verkenden we de directe omgeving van Dalat. Zo mooi!