Laugavegur wandelen in IJsland: veelgestelde vragen

Regelmatig krijg ik vragen over onze wandelvakantie in IJsland. Zeker wanneer mensen de foto’s zien van de Laugavegur Trektocht hoor ik vaak ‘Dat wil ik ook!’ om daar vervolgens meteen aan toe te voegen ‘maar dat is vast niet voor mij weggelegd’. Omdat ik erin geloof dat de Laugavegur door iedereen met enige basisconditie prima te bewandelen is, heb ik de meest gestelde vragen verzameld, beantwoord en voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij zelf bepalen of het wandelen van de Laugavegur in IJsland bij je past of dat je ‘m overslaat. Al kan ik dat laatste niet echt aanbevelen ;-).

VEELGESTELDE VRAGEN OVER DE LAUGAVEGUR IN IJSLAND

Eerlijke antwoorden en tips voor een fantastisch wandelavontuur in het land van vuur en ijs

Ben ik fit genoeg voor deze wandeling?
De Laugavegur Trektocht is voor iemand met een goede basisconditie prima te doen. De afstanden zijn, zeker als je de tocht in 4 dagen loopt, goed te overzien. Je maakt echter wel wat hoogtemeters, het kan dus nooit kwaad om je kuiten en bovenbenen goed te trainen. Als je niet in hutten slaapt, draag je daarnaast ook een flink aantal kilo’s mee op je rug. Heb je dat nog nooit gedaan? Dan raad ik je aan om van te voren een aantal keer met een rugzak te wandelen, zodat je weet wat je te wachten staat. Wees daarnaast voorbereid op regen.  Regen maakt de tocht niet alleen minder leuk, maar het maakt de tocht ook zwaarder.

Is de Laugavegur Trail gevaarlijk?
Op het oversteken van een aantal rivieren en sneeuwvelden na zijn er geen moeilijke technische stukken die overwonnen moeten worden. In IJsland heb je echter te maken met onvoorspelbaar weer en dat kan deze tocht minder leuk of zelfs gevaarlijk maken. Zorg daarom altijd dat je een goede kaart en GPS op zak hebt en dat je op de hoogte bent van de actuele weersvoorspelling. En als de wardens aangeven dat het te gevaarlijk is om te lopen, dan kun je dat maar beter geloven.

Ik heb hoogtevrees, is de Laugavegur Trail te doen?
Highfive! Ik heb ook behoorlijk last van hoogtevrees maar ik vond de Laugavegur heel goed te doen. Er zijn een aantal steile stukken die ik wat eng vond, maar ze waren geen van allen lastig of gevaarlijk. De meeste paden zijn breed genoeg om met een veilig gevoel te kunnen wandelen, zelfs met hoogtevrees. Op het stuk tussen Pórsmörk en Emstrur vind je een korte smalle passage waar staalkabels zijn bevestigd voor de veiligheid. Voor mensen met hoogtevrees kan dit stuk eng zijn, maar als ik het kan… dan kan jij het ook!

Hoe zijn de hutten langs de Laugavegur?
Meer dan prima! De keukens zijn goed uitgerust, de hutten zijn heerlijk warm en schoon en je kunt er  warm douchen (500KR voor 5 minuten – 2018). Meer heb je eigenlijk niet nodig. Vergeet daarnaast niet je eigen slaapzak en powerbank mee te nemen, in de hutten zijn geen elektriciteit en beddengoed aanwezig.

Moet ik de Laugavegur in 1,2, 3 of 4 dagen wandelen?
Dat ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Voor wie graag lange wandeldagen maakt, is de Laugavegur in twee dagen goed te doen. Reken dan op zo’n 9 tot 12 uur wandelen per dag, afhankelijk van het weer en je conditie. Doe je liever wat rustiger aan? Dan raad ik je aan om de tocht in vier dagen te lopen. Je hebt dan voldoende tijd om foto’s te maken, hoeft je niet te haasten en hebt meer dan genoeg tijd om de omgeving rondom de hutten te verkennen. Een boek of kaartspel is dan overigens geen overbodige luxe. Ik kan je sowieso aanraden om voldoende tijd in te plannen in de omgeving van Pórsmörk, je kunt er prachtige (korte) dagwandelingen maken.

Kan ik de Laugavegur alleen wandelen of met een groep?
Persoonlijk raad ik je aan om de Laugavegur niet alleen te lopen. Maar dat vind ik eigenlijk met iedere tocht door ruig gebied geen goed idee. Wilt er niemand met je mee? In de hutten ontmoet je beslist gelijkgestemden. Liever wat meer zekerheid voor het vinden van een wandelbuddy? Er zijn ook organisaties die tochten onder begeleiding van een gids aanbieden.

Welke spullen moet ik meenemen? En hoe weet ik of mijn spullen goed genoeg zijn?
Het belangrijkste: zorg dat je spullen wind- en waterdicht zijn en breng een warme muts en handschoenen mee. Het maakt je wandeltocht stukken comfortabeler. Daarnaast mogen een goede wandelkaart, GPS en wandelschoenen absoluut niet ontbreken. Niet zeker of je spullen waterdicht zijn? Wandel in de regen of test ze onder de douche. Ik meen het.

PS: check hier de handige paklijst die ik voor je heb samengesteld 🙂

Hoe zijn de rivieren die je moet doorwaden?
KOUD!! Toen wij de Laugavegur hebben gewandeld, kwam het water tot aan/over onze knieën. Het kan echter zomaar zijn dat het water door bijvoorbeeld aanhoudende regen nog een stuk hoger komt en dat maakt het doorwaden van de rivieren lastiger en mogelijk zelf gevaarlijk. Wandelstokken zorgen voor meer stabiliteit in de sterke stroming, die zijn dus zeker handig om mee te nemen. Wandel je liever zonder stokken? Dan helpt het om de armen in elkaar te haken met andere hikers. Zorg er daarnaast altijd voor dat je de rugzak hebt losgemaakt voordat je een rivier gaat doorwaden. Mocht je uit balans raken en vallen, dan wordt je in ieder geval niet meegesleurd door die enorme backpack. Tot slot: over het algemeen geldt dat de stroming het minst sterk is daar waar de rivier het breedst is. Steek dus nooit een rivier over daar waar jeeps/bussen de rivier doorrijden. Een paar waterschoenen is aan te raden.

Meer lezen over wandelen in IJsland? Dit vind je misschien ook leuk:

Lees hier alle artikelen over IJsland

 

2 Comments

  • Marleen van Dijk schreef:

    Blij dat ik dit artikel heb gevonden! Ik maakte me zorgen over de hoogte, maar ben nu wel gerust gesteld. Dankjewel! Wij gaan als het goed is begin augustus een poging wagen, nog even puzzelen met de route.

    Groetjes,
    Marleen

    • Ontdek de wereld mee schreef:

      Hoi Marleen, wat een gaaf vooruitzicht zeg! Alvast heel veel (wandel)plezier! IJsland is prachtig <3 Groetjes Lon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.